В позолоті виробів були використані:
- Твердий глянцевый лак для поталі АТК
- Спиртовий розовий клей для поталі Ферраріо
- Класичний мордан
- Спиртовий клей для поталі СП-7
- Дзеркальна поталь 2,5
- Поталь Националє 16*16 колір золото 2,5
- Поталь Националє 16*16 колір срібло
- Безвосковий очищений шелак Манетті
- Сусальне золото Манетті 23,75 карати
Грунтовання поліуретановим грунтом:
- Грунтування поліуретановим грунтом. Грунтування під сусальне золото виконано поліуретановим двокомпонентним грунтом колерованим в бежевий колір. Наносимо перший шар пульверизатором жирніше (майже до потьоків), залишаємо просохнути.
- Ретельна шпаклівка всіх дефектів (тих, що очевидно не підуть після шліфування) водною шпаклівкою по дереву, великі дефекти шпаклюємо двокомпонентною шпаклівкою по дереву, залишаємо шпаклівку просохнути.
- Найбільш складний і важкий етап грунтовки - ретельне шліфування грунту. Вишліфувати потрібно максимально добре, в залежності від якості поверхні використовуємо зерно абразивного матеріалу P240 або Р320.
- Наносимо другий шар грунту (товстіше наливаючи) пульверизатором. При необхідності додаткових шарів (найчастіше потрібен третій шар на різьбі) залишаємо другий шар постояти на 10-20 хвилин (шар повинен схопитися, але не висохнути) і наносимо третій шар. Така техніка нанесення наступного шару грунту без просихання і поміжшаровим шліфуванням нижнього шару називається "мокрий шар по мокрому". При необхідності допускається повторення процедури (нанесення четвертого і так далі шару, але зазвичай три шари достатньо). Необхідно призвичаїтися наносити грунт так, щоб останній шар ідеально обтягав деталь без дефектів, потьоків і шагрені (для цього необхідно підібрати якісний грунт, який не підтікає, набити руку до правильної техніки нанесення, грунт бажано розбавляти якомога слабкіше, або взагалі не розбавляти для грунтування різьблення). Сушити останній шар бажано залишити на ніч.
- Шліфуємо грунт максимально дрібним абразивом (наприклад, збитий суперфайн або мікрофайн фірми 3М або аналоги) видаляючи таким чином напил/пепепил і даючи більш добру адгезію подальшим шарам.
Золочення дзеркальної поталлю. В цьому виробі було вимогою домогтися максимального блиску колон за допомогою дзеркальної поталі. Для отримання звичайного середнього (чого в 95% випадків достатньо) блиску необхідно було б просто нанести безпосередньо на останній шар грунту спиртовий клей для поталі Ферраріо, але так як хотілося досягти максимального блиску з колон, то було прийнято рішення покрити глянцевим лаком і в якості клею використовувати спиртовий клей сп7 (Ця зв'язка дає максимальний блиск дзеркальній поталі). Етапи:
- Нанесення глянцевого лаку. Після всіх етапів грунтування поліуретановим грунтом, покриваємо глянцевим лаком АТК на два шари в техніці "мокрий по мокрому". Для цього наносимо майже повний шар (майже без шагрені, але не перестаратися) лаку пульверизатором, сушимо перший шар лаку приблизно 13 хв (час залежить від товщини шару, температури і вологості) і по не до кінця висохлому, але шару, що не схопився, наносимо другий вже повний шар (майже до підтьоку) лаку. Другий шар лаку потрібно класти ідеально, без напилу і потьоків, так як дефекти прибирати наждачкою і поліровальною пастою буде дуже складно і складно. АТК залишаємо сушити на 48 годин. Не матуємо, якщо потрібно усунути дефекти, то після шліфування полірнути бажано пастою.
- Наносили спиртовий клей для поталі сп-7 широким пензлем з натурального ворсу (колонок). Сушимо від півгодини (виробник рекомендує залишити на ніч, але ми нехтували цією порадою)
- Клеїмо дзеркальну поталь, поліруємо панчохою і пензлями середньої жорсткості. Виполірувати дзеркальну поталь потрібно добре, щоб відшарувати нашарування дзеркальної поталі один на одного в місцях нахлестів, що може бути з першого погляду не видно, але після шару шелаку буде виглядати погано.
- Ми залишаємо сохнути не менше, ніж на ніч.
- Покриваємо тонким шаром шелаку Манетті. Шелак виступає як адгезивний прошарок для наступного фінішного шару АТК. Сушимо його ніч (деякі залишають сушити на значно менші проміжки часу, але ризик на цьому етапі справа невдячна). Шелак після просушування можна не матувати.
- Покривається фінішним повним шаром АТК. Сушимо не менше 48 годин, але максимальної міцності лак набере приблизно за 2 тижні.
Золочення поталью Націоналє 16 * 16.
Вимоги наносити поталь Націоналє дуже блискуче не було, тому глянцевий лак під клей не наносили:
- Безпосередньо на злегка підматований (пошліфований максимально дрібним абразивом) шар останнього грунту наносимо спиртовий клей для поталі Ферраріо, на плоскі місця клей наносимо пульверизатором (розбавивши клей чистим етиловим спиртом один до одного), а на рельєф наносили плоским пензлем колонок.
- Сушимо клей півгодини.
- Наносимо поталь.
- На рельєфних частинах розполіровуємо панчохою і напівм'якими пензлми, в процесі забирається зайве. На рівних ділянках не поліруємо безпосередньо саму поталь, а прикладаємо лист поталі до рівної ділянки і прикочуємо гумовим шпалерним валиком в різних напрямках, щоб дати поталі особливий "морозний" малюнок (він особливо добре виходить саме поталлю Націоналє) і приполіровуємо виключно через шар паперової кальки (якою перекладені сотні поталі Націоналє) так щоб панчоха ходила тільки по кальці, а калька з поталі не ковзала і лежала мертво. Тобто притискаємо поталь панчохою через кальку. Перед тим як видути нахлести поталі потоком сухого повітря потрібно дати клею прихопити поталь хоча б кілька годин.
- Перед шелаком даємо позолоті постояти мінімум одну ніч.
- Покриваємо тонким шаром шелаку Манетті. Шелак виступає як адгезивний прошарок для наступного фінішного шару лаком АТК. Сушимо його ніч (деякі залишають сушити на значно менші проміжки часу, але ризик на цьому етапі справа невдячна). Шелак після просушування можна не матувати.
- Покриваємо фінішним повним шаром глянцевого лаку АТК. Сушимо не менше 48 годин, але максимальної міцності лак набере приблизно за 2 тижні.
Золочення сусальним золотом.
- Нанесення глянцевого лаку. Після всіх етапів грунтування поліуретановим грунтом, покриваємо глянцевим твердим лаком АТК на два шари в техніці "мокрий по мокрому". Для цього наносимо майже повний шар (майже без шагрені, але не перестаратися) лаку пульверизатором, сушимо перший шар лаку приблизно 13 хв (час залежить від товщини шару, температури і вологості) і по не до кінця висохлому, але шару, що схопився, наносимо другий вже повний шар (майже до потьоку) лаку. Другий шар лаку потрібно класти ідеально, без напилу і потьоків, так як дефекти прибирати наждачкою і поліровальною пастою буде дуже складно і складно. АТК залишаємо сушити на 48 годин. Не матуємо, якщо потрібно усунути дефекти, то після шліфування ретельно полірувати пастами.
- Наносимо мордан. Мордан разбаленний приблизно один до одного з живичним скипидаром нанести на деталь без пропусків і відразу стерти заздалегідь приготованим першим тампоном з бавовняної марлі. Поверхня лаку після першої марлі повинна бути злегка жирною (не потрібно стирати насухо). Потім другим марлевим тампоном (або деякі користуються ватою) починаємо натирати поверхню ( "терти мордан" або "натирати мордан"). Етап натирання другою марлею (або ватою) - один з найскладніших з технічної сторони етапів золочення сусальним золотом. З одного боку потрібно, щоб глянцевому лаку що під морданом повернувся блиск (тільки тоді позолота буде віддзеркалювати), а з іншого боку потрібно не перетерти мордан, щоб золото приклеювалося, а не злітало. Для цього потрібно не перевертаючи другий марлевий тампон поступальними рухами вперед-назад розігрівати мордан силою тертя (мордан при цьому переходить з в'язкого стану в більш м'який) і обробити таким чином всю поверхню під позолоту. При цьому важливо не перевертати другий тампон, щоб не терти мордан сухим місцем (та частина тампону, якою Ви натираєте буде злегка змочена морданом). Але при цьому до лаку що під морданом повинна повернутися глянцевість. Те, наскільки сильно потрібно стирати мордан залежить від таких обставин як товщина використовуваного золота (чим товще золото, тим більш відносно жирно потрібно залишити мордан, якщо ж золото дуже тонке, то мордан потрібно стирати дуже добре, після стирання буде практично не помітно, що він нанесений на глянцеву підкладку).
- Сушка Мордану. Існують різні підходи просушування Мордана. Починаючи від 15 хв - 3 годин і закінчуючи класичними 12 годинами. Деталі прискорених підходів розглядатися не будуть, так як зазвичай вони технічно більш складні, а ефект нестабільний і гірше, ніж після просушування 12 годин. Отже сушимо орієнтовно дванадцять годин. Орієнтовно - так як час сушки мордану залежить від товщини його шару, вологості і температури в приміщенні. Температура повинна бути не менше 18 градусів Цельсія, чого на нашу думку недостатньо і потрібно прагнути до температури вище 23 градусів Цельсія. Вологість не повинна бути вищою за середню. Якщо вологість буде високою або температура низькою, то мордан просохне за дванадцять годин і золото потоне в ньому (позолота стане каламутною, можливо не відразу, а згодом). Сенс сушки мордану і вибору часу коли приступати до золочення полягає в тому, щоб зловити момент коли мордан переходить з рідкого стану (коли ви проводите кісточкою пальця по поверхні і палець як би тягнеться по лаку залишаючи ледь помітний слід) в стан відлипу (коли ви проводите кісточкою пальця по поверхні то палець як би скрипить по лаку, є відчуття, що мордан прихопився і більше не тягнеться, можливо відчуєте ледве відчутну липкість поверхні)
- Золотимо поверхню сусальним золотом з використанням таких інструментів як подушка позолотника, білячий лампензель, ніж позолотника, вазелін, панчоха і м'які пензлі для полірування. Час поки можна буде клеїти листи (поки мордан не пересох) визначається експериментально і становить 2-12 годин зазвичай, що знову ж таки залежить від товщини шару мордану, товщини золота, температури і вологості в приміщенні.
- Повне висихання мордану (позолота зміцніє, стане твердою і відносно стійкою до стирання - значить мордан висох) становить в теплих і сухих умовах приблизно 21 день.