Позолота сусальним золотом кіота на мордан

золочение позолота рам декора в интерьере храма

В позолоті виробів були використані:

  • Глянцевий лак АТК
  • Класичний мордан
  • Сусальне золото Манетті 23,75 карати


  1. Грунтування поліуретановим грунтом. Грунтування під сусальне золото виконано поліуретановим двокомпонентним грунтом колерованим в бежевий колір. Наносимо перший шар пульверизатором жирніше (майже до потьоків), залишаємо просохнути.
  2. Ретельна шпаклівка всіх дефектів (тих, що очевидно не підуть після шліфування) водною шпаклівкою по дереву, великі дефекти шпаклюємо двокомпонентною шпаклівкою по дереву, залишаємо шпаклівку просохнути.
  3. Найбільш складний і важкий етап грунтовки - ретельне шліфування грунту. Вишліфувати потрібно максимально добре, в залежності від якості поверхні використовуємо зерно абразивного матеріалу P240 або Р320.
  4. Наносимо другий шар грунту (товстіше наливаючи) пульверизатором. При необхідності додаткових шарів (найчастіше потрібен третій шар на різьбі) залишаємо другий шар постояти на 10-20 хвилин (шар повинен схопитися, але не висохнути) і наносимо третій шар. Така техніка нанесення наступного шару грунту без просихання і поміжшаровим шліфуванням нижнього шару називається "мокрий шар по мокрому". При необхідності допускається повторення процедури (нанесення четвертого і так далі шару, але зазвичай три шари достатньо). Необхідно призвичаїтися наносити грунт так, щоб останній шар ідеально обтягав деталь без дефектів, потьоків і шагрені (для цього необхідно підібрати якісний грунт, який не підтікає, набити руку до правильної техніки нанесення, грунт бажано розбавляти якомога слабкіше, або взагалі не розбавляти для грунтування різьблення). Сушити останній шар бажано залишити на ніч.
  5. Шліфуємо грунт максимально дрібним абразивом (наприклад, збитий суперфайн або мікрофайн фірми 3М або аналоги) видаляючи таким чином напил/пепепил і даючи більш добру адгезію подальшим шарам.
  6. Після грунтування поліуретановим грунтом, покриваємо глянсовим лаком АТК на два шари в техніці "мокрий по мокрому". Для цього наносимо майже повний шар (майже без шагрені, але не перестаратися) лаку пульверизатором, сушимо перший шар лаку приблизно 13 хв (час залежить від товщини шару, температури і вологості) і по не до кінця висохлому, але шару, що схопився, наносимо другий вже повний шар (майже до підтьоку) лаку. Другий шар лаку потрібно класти ідеально, без напилу і потьоків, так як дефекти прибирати наждачкою і поліровальною пастою буде дуже складно і складно. АТК залишаємо сушити на 48 годин. Не матуємо, якщо потрібно усунути дефекти, то після шліфування ретельно полірувати пастами.
  7. Наносимо мордан. Мордан разбаленний приблизно один до одного з живичним скипидаром нанести на деталь без пропусків і відразу стерти заздалегідь приготованим першим тампоном з бавовняної марлі. Поверхня лаку після першої марлі повинна бути злегка жирною (не потрібно стирати насухо). Потім другим марлевим тампоном (або деякі користуються ватою) починаємо натирати поверхню ( "терти мордан" або "натирати мордан"). Етап натирання другою марлею (або ватою) - один з найскладніших з технічної сторони етапів золочення сусальним золотом. З одного боку потрібно, щоб глянцевому лаку що під морданом повернувся блиск (тільки тоді позолота буде віддзеркалювати), а з іншого боку потрібно не перетерти мордан, щоб золото приклеювалося, а не злітало. Для цього потрібно не перевертаючи другий марлевий тампон поступальними рухами вперед-назад розігрівати мордан силою тертя (мордан при цьому переходить з в'язкого стану в більш м'який) і обробити таким чином всю поверхню під позолоту. При цьому важливо не перевертати другий тампон, щоб не терти мордан сухим місцем (та частина тампону, якою Ви натираєте буде злегка змочена морданом). Але при цьому до лаку що під морданом повинна повернутися глянцевість. Те, наскільки сильно потрібно стирати мордан залежить від таких обставин як товщина використовуваного золота (чим товще золото, тим більш відносно жирно потрібно залишити мордан, якщо ж золото дуже тонке, то мордан потрібно стирати дуже добре, після стирання буде практично не помітно, що він нанесений на глянцеву підкладку).
  8. Сушка Мордану. Існують різні підходи просушування Мордана. Починаючи від 15 хв - 3 годин і закінчуючи класичними 12 годинами. Деталі прискорених підходів розглядатися не будуть, так як зазвичай вони технічно більш складні, а ефект нестабільний і гірше, ніж після просушування 12 годин. Отже сушимо орієнтовно дванадцять годин. Орієнтовно - так як час сушки мордану залежить від товщини його шару, вологості і температури в приміщенні. Температура повинна бути не менше 18 градусів Цельсія, чого на нашу думку недостатньо і потрібно прагнути до температури вище 23 градусів Цельсія. Вологість не повинна бути вищою за середню. Якщо вологість буде високою або температура низькою, то мордан НЕ просохне за дванадцять годин і золото потоне в ньому (позолота стане каламутною, можливо не відразу, а згодом). Сенс сушки мордану і вибору часу коли приступати до золочення полягає в тому, щоб зловити момент коли мордан переходить з рідкого стану (коли ви проводите кісточкою пальця по поверхні і палець як би тягнеться по лаку залишаючи ледь помітний слід) в стан відлипу (коли ви проводите кісточкою пальця по поверхні то палець як би скрипить по лаку, є відчуття, що мордан прихопився і більше не тягнеться, можливо відчуєте ледве відчутну липкість поверхні)
  9. Золотимо поверхню сусальним золотом з використанням таких інструментів як подушка позолотника, білячий лампензель, ніж позолотника, вазелін, панчоха і м'які пензлі для полірування. Час поки можна буде клеїти листи (поки мордан не пересох) визначається експериментально і становить 2-12 годин зазвичай, що знову ж таки залежить від товщини шару мордану, товщини золота, температури і вологості в приміщенні.
  10. Повне висихання мордану (позолота зміцніє, стане твердою і відносно стійкою до стирання - значить мордан висох) становить в теплих і сухих умовах приблизно 21 день.


золочение золотой поталью рамы киота позолота иконы

золочение золотой поталью рамы киота позолота иконы

золочение позолота рам декора в интерьере храма

золочение позолота рам декора в интерьере храма

золочение золотой поталью рамы киота позолота иконы

золочение позолота рам декора в интерьере храма