Пастель - найменування групи художніх матеріалів і техніки малюнка, що застосовуються в графіці і живописі (відповідно до теорії мистецтва, робота пастеллю на папері відноситься до графіку). Найчастіше випускається у вигляді крейди або олівців без оправи, що мають форму брусків з круглим або квадратним перетином.
Пастель буває трьох типів - «суха», масляна і воскова. Масляна пастель проводиться з пігменту з лляною олією шляхом пресування. Аналогічно проводиться «суха» пастель, за тим винятком, що не використовується масло. Основу замісу воскової пастелі складають віск екстра-класу і пігменти. Масляна пастель вважається матеріалом навчальним, в той час як її сухий аналог використовується як в навчальних цілях, так і в чисто художніх. Також масляну пастель часто використовують для начерків і замальовок, так як вона відмінно розтушовують і дає м'яку лінію. Однак таке застосування даної техніки вимагає використання здебільшого спеціального шершавого паперу, а також подальшого закріплення малюнка лаком, щоб уникнути відбитків. У техніці «сухої» пастелі широко використовується прийом «розтушовування», що надає ефект м'яких переходів і ніжності кольору.
Існує два основних види сухої пастелі: тверда і м'яка. М'які пастелі складаються в основному з чистого пігменту з невеликою кількістю сполучної речовини. Підходять для широких насичених штрихів. Тверді пастелі рідше ламаються, так як містять більшу кількість речовини, що пов'язує. І прекрасно підходять для малюнка, адже сторону палички можна використовувати для тону, а кінчик для тонких ліній і опрацювання деталей.
Для малювання пастеллю потрібна фактурна поверхня, яка буде утримувати пігмент. Малюнки пастеллю зазвичай виконуються на кольоровому папері. Тон паперу підбирається виходячи з завдання малюнка. Білий папір заважає оцінити насиченість основних кольорів, хоча в ряді робіт під певні завдання вона доречна і також доступна для художника. У «сухий» пастелі художники також використовують прийом, коли при тонкому накладення шару пастелі кольорова або білий папір просвічує через штрихи або розтушовування і дає як би «світло зсередини». Такий прийом можна зустріти в пейзажах і портретах.
Є три типи паперу для пастелі: наждачний папір - призначена для художніх робіт, продається в листах великого формату або альбомом-склеюванням; пастельна дошка - виконується з крихітних часток пробки; оксамитова папір - має бархатисту поверхню. Оксамитова папір дозволяє використовувати в роботі мінімальна кількість фіксажу. Також такий папір найбільш популярний через великий вибор як кольору, так і розміру окремого листа. Можна використовувати і папір для акварелі, при необхідності тонуючи її за допомогою чаю або кави. У продажу є спеціальний папір для пастелі з різною текстурою під певні завдання. Кожен таийа папір має свою ступінь шорсткості і розташування зерна в папері. Від вибору паперу буде залежати вид підсумкової роботи; на суцільний, гладкому папері пастель не працюватиме. Пігмент при розтиранні крейди про папір повинен провалюватися в поглиблення (місце між зерен), так пастель набуває глибину і свою індивідуальну бархатистість, за яку так і цінують цей матеріал.
Виправлення зазвичай вносять на ранніх стадіях малюнка. Так як пастель не самий криє матеріал з можливих, малюнок під неї повинен бути легким, щоб штрих від пастелі міг перекрити лінію олівця. У частих випадках попередній малюнок роблять або самим пастельним дрібному, дуже схожим з кольором паперу, або дуже світлим по тону, або досить твердим олівцем (HB - H4 і далі). Якщо олівець буде недостатньо твердий, то при подальшому покритті пастель буде змішуватися з олівцем і давати «бруд» (нечистий колір), що в техніці пастелі недозволено. Для видалення великої кількості кольору використовують широкі кисті з щетини. При цьому планшет з малюнком треба тримати вертикально, це дозволить зайвим частинкам падати вниз і не втиратися в папір. Також використовується ластик або шматочок хліба (білий, без здоби). Але цей метод непридатний при роботі на наждачним і оксамитової папері. Лезом бритви можна зішкребти тонкі штрихи.
Для захисту пастельного малюнка від змазування і осипання його треба зафіксувати. Для цього підійде звичайний лак для волосся або спеціальний фіксатор. Буде досить пари легких розпилень. Зафіксований малюнок злегка втрачає своє, пастельні кольори стають більш глибокими.